Rabu, 12 Mei 2010

Parlimen Perancis luluskan resolusi haramkan pakai purdah

PARIS 12 Mei - Penggubal undang-undang Perancis sebulat suara meluluskan satu resolusi semalam yang menegaskan pemakaian purdah adalah bercanggah dengan prinsip kebebasan, kesamarataan dan persaudaraan yang diasaskan negara itu.

Resolusi tersebut yang diluluskan dengan 434 undian tanpa sebarang bantahan, merupakan persediaan asas bagi cadangan mengharamkan pemakaian purdah di tempat awam termasuk di jalan-jalan.

Seorang penggubal undang-undang turut membandingkan wanita Islam yang berpakaian demikian sebagai 'hantu' dan 'keranda bergerak'.
Gambar : AHLI-ahli Parlimen Perancis bertepuk tangan semasa meraikan keputusan meluluskan resolusi pengharaman pemakaian burqa di Paris, kelmarin. Perancis akan menjadi negara Eropah kedua selepas Belgium berbuat demikian. - AFP

Rang undang-undang yang menggesa pengharaman global terhadap pemakaian purdah bakal dikemukakan ke Parlimen pada Julai depan. Satu teks draf berkaitan akan diteliti semula oleh Kabinet pada 19 Mei ini.

Resolusi itu mendapat tajaan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy, dijangka mempunyai peluang besar mendapat kelulusan Dewan Undangan Negara dengan pesaing parti kerajaan, Sosialis membelakanginya walaupun mementingkan kandungan undang-undang dibuat kerajaan sebelum ini.

"Kebebasan wanita membawa kita ke tahap sekarang ini. Adakah kita akan berkata tidak jika gejala merendahkan wanita dilakukan di jalanan," soal seorang penggubal undang-undang dari parti Sarkozy yang juga bekas Menteri Hak Wanita Perancis, Nicole Ameline.

Kritikan teruk dibuat pihak tertentu terhadap kerajaan Perancis dalam tempoh hampir setahun lalu berhubung isu pengharaman pemakaian purdah yang dikeluarkannya.

Pihak penentang berkata, keseluruhan proses itu menunjukkan sikap prejudis Perancis terhadap umat Islam yang dianggarkan memiliki lima juta penduduk Islam iaitu terbesar di Eropah barat.

Golongan penentangnya juga mendakwa gesaan pengharaman yang dibuat itu adalah helah politik kerana hanya 1,900 wanita memakai purdah dianggarkan di negara berkenaan. - AP

Sumber : Utusan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan