Khamis, 22 Julai 2010

Sepanyol tolak haram burqa

MADRID 21 Julai - Parlimen Sepanyol semalam menolak usul bagi mengharamkan kaum wanita di negara ini memakai penutup kepala yang hanya mendedahkan bahagian mata di tempat-tempat awam.

Bagaimanapun, kerajaan Sosialis menyatakan bahawa mereka akan membentangkan satu lagi usul bagi mengharamkan pemakaian burqa di dalam bangunan kerajaan berhubung isu agama, yang akan dibentangkan selepas cuti musim panas Parlimen.

Semasa Dewan Rendah membahaskan usul itu semalam, seramai 183 ahli Parlimen menentang usul pengharaman itu, manakala 162 yang lain menyokong, sementara dua lagi berkecuali.

Usul itu dikemukakan oleh parti pembangkang utama, Parti Popular (PP) yang menyifatkannya sebagai sokongan kepada hak asasi wanita. Parti Sosialis turut menentang pengharaman itu,

"Sangat sukar untuk memahami ketika askar kita berjuang bagi kebebasan di Afghanistan, kerajaan pula tidak mempunyai semangat yang sama di Sepanyol," kata jurucakap pembangkang, Soraya Saenz de Santamaria.

Usul itu juga dibuat selepas perbincangan diadakan di beberapa negara Eropah lain mengenai kemungkinan mengharamkan niqab yang hanya mendedahkan bahagian mata atau burqa yang mana bahagian mata turut disulam.

Perancis, Belgium dan Switzerland berhadapan kesukaran mengimbangkan identiti kebangsaan mereka dengan pertambahan migrasi penduduk Islam dan amalan kebudayaan yang bertentangan dengan mereka.

Di Sepanyol, PP mengemukakan usul itu sebagai 'mempertahankan maruah dan kesaksamaan bagi semua wanita' dan untuk menghalang wanita Islam dipaksa memakai pakaian yang mereka tidak ingini seperti niqab atau burqa oleh suami mereka.

Beberapa penganalisis menyifatkan usul itu sebagai taktik pembangkang untuk mengukuhkan kedudukan ketika berlakunya masalah ekonomi dan perkembangan suram yang menghantui kerajaan Presiden Jose Luis Rodriguez Zapatero.

Tidak ada seorangpun jurucakap pembangkang yang dapat menyebut tempat tertentu di Sepanyol yang mana kaum wanitanya memakai penutup kepala secara rutin.

Bagaimanapun, beberapa bandar dan pekan di negara ini telah mengharamkan burqa dan niqab dalam bangunan perbandaran, termasuk di bandar raya Barcelona pada bulan lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan